Wednesday, January 10, 2007

7 januari ’07

Na toch een beetje uitgeslapen te zijn, besluit ik de kaart in de hand te nemen en te vertrekken voor een citytrip naar Helsinki.
Mijn eerste stop is de Finlandia Hall van de architect Alvar Aalto. Na deze in de lessen architectuurstroming gezien te hebben wilde ik deze nu toch es aan de ware lijve ervaren. In dit gebouw vinden congressen en concerten plaats.

Mijn volgende stop is het parlement. Dit massieve gebouw in neoklassieke stijl is betrekkelijk reusachtig en de ingang heb ik dan ook niet gevonden.
Ik zet er dan maar stevig de pas in richting Kauppatori. Dit is een marktplein gelegen aan de haven. Me verwachtende aan een bedrijvige markt vol roepende vissers die hun waar proberen te verkopen, kom ik een beetje teleurgesteld toe, te laat beseffend dat het zondag is en ook hier in Helsinki dus een rustdag. Maar wanneer ik me weg van het water omdraai zie ik twee gezellige kerkjes. Het meest dichtbije is de Uspensky-kathedraal, een Russisch-orthodoxe kerk te herkennen aan de uivormige torentjes. Deze is gelegen op een klein heuveltje met aan de voet een waterdoorgang tussen twee haventjes. Via de brug en enkele straatjes kom ik bij de volgende kerk aan, namelijk de witte Tuomiokirkko of de domkerk. Het betreden van al die trappen heeft me dorst doen krijgen. In de straat Yliopistonkatu vind ik, een beetje verstopt, een gezellig cafeetje met uitzicht op deze winkelstraat.
Door mijn warme chocomelk ben ik weer op krachten gekomen en zet mijn tocht verder doorheen Helsinki. Via het station, het parlement en de Finlandia Hall wandel ik een heel stuk rechtdoor en sla vervolgens links af in de Sibeliusstraat richting het Sibeliuspark om daar het Sibeliusmonument te aanschouwen. Aangezien deze componist zijn jeugd doorbracht in Hämeenlinna, de plaats dat mijn thuis zal zijn voor de komende vijf maand, vond ik dat ik dit monument toch es van naderbij moest bekijken. De duisternis was reeds neder gedaald over Helsinki wat dit monument van de beeldhouwster Eila Hiltunen alleen maar ten goede kwam. Een magische verschijning in een volledig verlaten park.
Van al dat wandelen word ik toch wel moe en zet de tocht verder richting Pasila. Na een lekkere maaltijd en een gezellig filmpje kruip ik onder de wol, want morgen staat een nieuw reisje te wachten richting Hämeenlinna.

1 comment:

Magda said...

Hoi Hanne,
Wat heerlijk die sneeuw!
'k Wou dat ik daar ook was.
Geniet er van.
tante Magda