Sunday, January 14, 2007

14 januari ’07

Vandaag heb ik een heerlijke dag gehad. Ik had besloten een dagje vrijaf te nemen en gewoon eens te genieten van Hämeenlinna. Na lekker uitgeslapen te zijn, keek ik door het raam en zag een volledig wit landschap met sneeuwvlokjes vallend uit de hemel. Ik kreeg meteen zin in een wandeling. Na mijn ontbijt en een verfrissende douche besloot ik eerst één van mijn buren goedendag te zeggen, ook in de hoop dat ik een wandelpartner zou vinden. Want tot nu toe had ik nog niemand ontmoet van de buren. En ik vond dat het wel eens tijd werd. Ik had geluk. Het was een heel vriendelijk Fins meisje, Elena, die de deur opende. En ze had bezoek van een vriendin met dezelfde naam als ik. We dronken een kopje thee en babbelden de hele middag in het Engels. Ik merk nu al dat ik heel hard moet nadenken over mijn Nederlandse zinnen. Soms zeg ik ze eerst in het Engels en moet ik ze in mijn hoofd naar het Nederlands vertalen. Wat zal dat zijn over vijf maanden?
Ik zei dat ik graag nog een sneeuwwandeling wilde doen voor het donker werd, want de tijd vloog zo snel voorbij en bijna zou de duisternis weer over Hämeenlinna vallen. Met de auto van Hanne reden we naar het kasteel van Hämeenlinna. En deden daar een kleine wandeling in de sneeuw. Het was adembenemend. Er ligt misschien bijna tien cm sneeuw. Ik was hier al heel blij mee. Veel meer sneeuw dan dat zien we niet in België. Maar voor de Finnen is het nog steeds weinig. Het zou deze week nog meer sneeuwen. Dus ik hoop dat we lekker veel sneeuw krijgen. Na onze wandeling zijn we het centrum ingegaan voor een lekkere warme chocomelk en ik at ook een stukje chocoladetaart. Ik heb het nog nooit in België gezien. Maar ze zouden het ook in België moeten maken, want het was echt verrukkelijk. Elena vertelde me ook hoe ik moet recycleren. Ze doen het hier strikter dan thuis. En nu weet ik ook waar de wasmachines zijn en blijkbaar is er naast de wasmachines een sauna. Dus die ga ik zeker nog gebruiken. Zal heel handig zijn, wanneer we stress zullen krijgen voor ons schoolwerk. Elena leende me ook een film over de componist Sibelius. Zal ik eindelijk wat meer over hem te weten komen. Hämeenlinna is het geboortedorp van deze bekende componist en in Helsinki heb ik ook het monument gezien dat voor hem is gemaakt.
Deze avond heb ik de film Blow bekeken met Samantha en heeft ze gekookt. Het was heel lekker. Nu wacht alleen de afwas nog op mij.

No comments: